365 spórolási tipp

Hormonokkal a pozitív hozzállásért, egyszerűbb, mint gondolnád

Egyszerű dolgokkal hogyan hozhatod optimális szintre a boldogság hormonokat, hidd el nem pénz kérdése, ez sem. Tanulj meg pozitívan érezni és gondolkodni!

 

Itt a 365 spórolás blogon rendszeres hozok különböző tippeket, ötleteket, amelyekről a Bravúros beosztók csoportban beszélgetünk is. Én különösen azokat a hozzászólásokat szeretem, ahol az derül ki, hogy az első pillanatra használhatatlan tippet, hogy tette valaki számára hasznossá.

Hiszek abban, hogy az nem visz előre, ha leírjuk miért nem jó a tipp, miért nem tudom hasznosítani, ráadásul ezzel másokat sem serkentünk gondolkodásra, hanem ők is egyszerűen belenyugodnak, hogy azokat ők sem tudják használni. Elképzelhető, hogy a saját helyzetedre neked semmi nem jut eszedbe, de akkor tedd fel inkább a kérdést, mit lehet belőle kihozni (hátha másnak lesz ötlete), mint egyszerűen kijelentsed, nem lehet, nem alkalmazható a Te élethelyzetedben.

Nyilvánvalóan különbözően gondolkodunk, néhányan sokkal inkább meglátják a lehetőségeket, mint mások. A másik meg mindig csak az akadályokat látja meg, a kitörés lehetőségét nem.

Vajon ez miért van így, mi a különbség a két ember között és mi lehet az oka, hogy sokszor azt mondják a magyar pesszimista nemzet? Hogyan tudunk tenni ellene, hogy legalább én legyek a kivétel, én legyek az, aki mindig a lehetőségeket keresi és nem az akadályokat látja?

De a lehetőségek meglátásánál még mindig van tovább, hogy nem csak meglátod, hanem a lehetőség meglátása után cselekszel. Ha pedig cselekszel, biztos lehetsz benne, hogy változást is tapasztalni fogsz az életedben.

De vajon mitől van az, hogy az egyik meglátja, a másik meg nem? Mit tudok tenni azért, hogy én is meglássam, majd utána cselekedjek is, hogy az életemmel ne egy helyben topogjak, hanem haladjak. Vajon tudunk érte tenni bármit is? El lehet ezt határozni, hogy innentől kezdve ez máshogy lesz?

Szerintem igen, de ehhez a dolgok mögé kell egy picit (nagyon) nézni. Figyeld meg, mikor vagy tettre kész. Jól gondolom, hogy amikor boldog és elégedett vagy, akkor sokkal könnyebben mozgósítod az energiádat? Nem ok nélkül mondják ilyenkor valakire és érzi saját maga is belülről, hogy szárnyal.

Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, akkor talán, így tudom leírni az általam megfigyelteket (magamat is beleértve) amikor valaki boldog, akkor kinyílik a világ előtte, amikor boldogtalan, szomorú, stresszes, akkor a saját nyomorúságára tud csak figyelni és a színes világra már nem.

És itt egy picit tudományosabb rész következik, de igyekszem egyszerűen a lényegre koncentrálva írni. Gyógypedagógia tanulmányaimból is tudom, kedvenc anatómia és élettan tanáromtól, hogy az érzelmi állapotunkért, hormonok felelősek, még pedig alapvetően a következők:

  • Oxitocin (erről itt már korábban is írtam)
  • Endorfin
  • Dopamin
  • Szerotonin

Csúnya nevük van, de ne ijedj meg megpróbálom érthetően leírni, melyik mire hogy hat, és hogy tudod a saját malmodra hajtatni vele a vizet illetve a boldogságodat, a pozitív nyitott életszemléletért.

  • Oxitocin: akkor termelődik, amikor pozitív gondolataid vannak, így elsőre akkor úgy tűnik, hogy ez, egy ördögi kör, az valahol, de mi a pozitív irányát próbáljuk beindítani. Mert szintén termelődik, ha csokoládét vagy erős paprikát eszel (részemről maradok a csokoládénál), adakozol, vagy szeretkezel és van még egy nagyszerű lehetőség az ölelés, amiről sokan megfeledkeznek.

    Én ezek közül az ölelést emelném ki, mert az öleléshez nem kell pénz, és aki még kezdő, az a gondolatait is nehezen tudja irányítani, de ölelni mindenki tud, légy bátor és kezdd el!

 

  • Endorfin: izgalmi állapotban termelődik, amikor lelkesek vagyunk egy várható eredménnyel kapcsolatban, némi szorongással is járhat a kételyek miatt, de alapvetően örömmel várjuk a jövőt. Aztán keletkezhet fájdalomérzetkor, csökkenti azt, hogy a megoldásra tudjunk koncentrálni, nem pedig a fájdalomra. Szintén fűszeres ételek fogyasztásakor és orgazmuskor.

Állítólag a nevetés és a mozgás is segíti a termelődését, ha ez így van, miért ne nézhetnél meg naponta egy-egy vicces videót az interneten. Sport közben meg próbálj meg a teljesítőképességed határán is rövid ideig mozogni, tudod, ahol már szinte fáj.

  • Dopamin: ha egy fő szerepet szeretnék kihangsúlyozni, azt mondanám a motivációért felelős, amikor elérünk valamit, akkor termelődik, de jelentősége van a mozgások koordinációjában, a jutalom érzésben és a munkához is kapcsolódik.

Tűzzél ki célokat, és amikor eléred, akkor ünnepeld azt meg, nem kell drága pezsgő vagy kaviáros vacsora hozzá. A célokat bontsad kisebb rész célokra, hogy minél több ünnepelni valód legyen, és egyre jobban érezzed magad a bőrödben. Persze a cél legyen kellően magas is, ne bagatellizáljuk el a célokat sem. Hogy szerintem milyen a jó cél, arról itt tudsz olvasni.

Mozogj, sétálj minden nap a friss a levegőn, szintén hozzásegít az optimális dopamin szint eléréséhez.

Ha véletlenül pont nincs munkád, csatlakozz egy önkéntes csoporthoz és dolgozz ott, légy hasznos, felbecsülhetetlen értéke van mások és a magad számára is.

  • Szerotonin: mozgás közben és akkor termelődik, amikor fontosnak és értékesnek érezzük magunkat. Amikor magányosnak, depressziósnak érezzük magunkat, akkor biztos, hogy alacsony a szerotonin szintünk.

Mivel kutatások kimutatták szerotonin nem csak akkor termelődik, amikor valóban megtörténnek a dolgok, hanem akkor is, amikor visszaemlékezünk rá, vagy éppen elképzeljük a jövőben, ezért ezt érdemes kihasználni különböző technikák segítségével.

Ezért vezessünk a sikereinkről feljegyzést vagy hálanaplót, hogy amikor kevésbé jól megy, legyen mit visszaolvasni, ha pedig ilyennel nem rendelkezünk még, akkor bátran képzeljük el, hogy mikor fogjuk magunkat elégedettnek, értékesnek érezni.

A napfény és a mozgás szintén segíti ennek a hormonnak a termelődését ezért szintén hasznos a természetben való séta, akár szerezz be egy kutyát egy menhelyről, máris értékesnek érzed magad és lesz miért és kivel sétálnod is.

Tehát ha ezeknek a hormonoknak a szintje optimális, akkor jól érezzük magunkat a körülményeinktől függetlenül. Ilyenkor boldogok és tettre készek vagyunk és a gondolataink is pozitívak.

Jó mentális állapotban a lehetőségeket látjuk meg, nem pedig a lehetetlen dolgokat, a hiányosságokat.

Ezért lehetséges, hogy sokan sokkal szerényebb körülmények között is boldogabbak, mint mások sokkal, de sokkal jobb körülmények között.

Készíts egy mini listát, mit teszel meg a jövőben nap, mint nap, ezeknek a hormonoknak az optimális szinten tartására.  Sok ezek közül egyetlen fillérbe sem kerül, tehát nem mondhatod nekem erre nem telik.

  • Ölelj!
  • Sétálj! Ha süt a nap, akkor feltétlenül.
  • Írj hálanaplót!
  • Ünnepeld meg az apró sikereidet! – nem ok nélkül olyan népszerű a Bravúros beosztók havi sikerei sem. Olvasd el itt vagy gyere a csoportba!
  • Nézzél vicces videókat vagy olvass vicceket!

Ha teheted:

  • Ajándékozz!
  • Szeretkezz!
  • Egyél csokoládét (jó minőségűt) és erős paprikát (ha bírod)!
  • Vagy sportolj valamit a teljesítőképességed határán!
  • Dolgozz önkéntesként bármilyen hasznos szervezetnél!

Így tudod a hormonok által a pozitív gondolkodásodat is fejleszteni. Így leszel lépésről lépésre, napról napra boldogabb! És így látod meg a lehetőségeket, a hiányosságok helyett. Velem tartasz?

Címkék:

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!